در فرآیند ساخت این بازار بزرگ، 435 پیمانکار معتبر داخلی فعالیت نموده و روزانه برای 18000 نفر طی 6 سال اخیر ایجاد اشتغال شده است. شرکت کانادایی NORR که سوابق درخشانی در طراحی مال در کشورهای مختلف جهان دارد، مشاور این پروژه بوده است. همکاری این شرکت با شرکت ساختمانی البرزتات و شرکت مهندسی مشاور آمودراه منجر به تهیه طرح تفصیلی راه و دسترسی ایران‌مال شد و 26 ورودی و 16 خروجی به انضمام 17 راه ارتباطی برای تردّد وسایل نقلیه به ایران‌مال اجرا و ایجاد شد. استفاده از شیب زمین در بزرگراه همت موجب شده است مراجعه‌کنندگان از طریق یک شاهراه شمالی به پارکینگ طبقات مختلف وارد ‌شوند و همه طبقات این مال، ارزش طبقه همکف بیابند.

ایران مال

ایران‌مال 20.000 پارکینگ اتومبیل و بیش از 1000 واحد تجاری در اندازه‌های مختلف دارد و زیربنای خالص تجاری آن بیش از 500.000 مترمربع و یکی از 5 مال بزرگ جهان است که رسته‌های کالایی و خدماتی مختلفی را ارائه می‌کند.

ایران مال

هایپرمارکت ۲۰۰۰۰ مترمربعی، فروشگاه‌های بزرگ از برندهای مطرح بین‌المللی با 50.000 مترمربع، 180 واحد رستوران و کافی‌شاپ و 4 فودکورت عظیم با 10.000 مترمربع، فضای قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.
باغ ایرانی ماهان با الهام از باغ ماهان کرمان، به باز طراحی و تعریف دوباره الگوی باغ ایرانی، به‌صورت باغ تخت با پنج سطح و با آبریزها و آبنماهای بسیار زیبا با عرض 65 متر و طول تقریبی 200 متر، شکوه باغ‌های زیبای ایرانی ـ اسلامی را تداعی می‌کند و تمثیلی از جغرافیای طبیعی ایران است که در شمال آن سلسله جبال البرز و در جنوب آن دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است.

ایران مال

با الهام از معماری ایرانی- اسلامی بازارهای اصفهان، تبریز، قزوین، شیراز و کاشان، بازار ایرانی با مساحت 10.000 مترمربع ساخته شده است و سفره‌خانه سنتی، تالار آینه، گذر هنر، سرای هنرمندان، شربت‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسوق از جمله مهمترین بخش‌های آن است.
باغ غربی که باغ دیدار نامیده شده است‌‌، یک باغ مصفا و مسقف در مجاورت بازار سنتی است که سرسبزی و آبشار زیبای آن طراوت و شادابی خاصی را برای واحدهای تجاری و مراجعه‌کنندگان ایجاد می‌نماید.

ایران مال


نگین انگشتری این مال شکوهمند، مسجد جامع به نام محمد رسول‌الله (ص) با مساحت بیش از هزار مترمربع است و 110 نمازخانه در احترام به نام مبارک حضرت علی (ع) با ترکیب و تلفیق معماری اسلامی و مدرن و الگوبرداری از معماری سنتی، امکان دسترسی سریع تمامی مراجعان را برای انجام عبادات و ادای فریضه فراهم می‌نماید.

تالار کتابخانه‌ای با عنوان باغ کتاب، نشان از توجه بانیان ایران‌مال به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دارد. این تالار شکوهمند و زیبا و فضای جانبی ویژه¬ مطالعه و رویدادهای فرهنگی، قلب فرهنگی ایران‌مال نامیده می‌شود. نمایشگاه آثار هنری، محلی برای ارائه آثار هنرهای ترسیمی و تجسمی است و رویکرد آن ایجاد توازن، تعادل و تسلط بر مثلث فرهنگ ایرانی، اسلامی و فرهنگ روز است که محوری‌ترین دیدگاه فرهنگی بانیان و بنیان‌گذاران این بازار بزرگ است.

ایران مال

هتل ایران‌مال با ظرفیت 450 اتاق، 28 طبقه است که 10 طبقه آن شامل پارکینگ، آشپزخانه، نمایشگاه آثار هنری و طبقات میانی مربوط به بخش زیرین هتل است. در طبقات فوقانی هتل 2 استخر سرپوشیده ویژه بانوان و آقایان و سالن بدن‌سازی با تجهیزات پزشکی-ورزشی واقع شده و سالن آمفی‌تئاتر و کنفرانس 3000 نفری، اتاق جلسات و سالن ضیافت از دیگر امکانات هتل ایران‌مال است.

ایران مال

مجموعه‌ نمایشگاهی تخصصی در 42000 مترمربع و دسترسی کاملاً مجزا، با فضای ویژه و متمایز و امکانات بی‌نظیر، مکانی مناسب برای برگزاری انواع نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی در حال حاضر، و جایگزینی برای نمایشگاه بین‌المللی تهران در شمال شهر و کاهش مشکلات و ترافیک مترتّب بر آن است.
با هدف تکریم مشتریان و ارتقای سطح ارائه و فروش اتومبیل، تالار ویژه‌ای برای معرفی، ارائه و فروش انواع خودرو، بویژه خودروهای داخلی به مساحت 6800 مترمربع، با معماری مدرن و امکانات ویژه ایجاد شده است که رویدادهای خودرویی را برای اقشار مختلف جامعه برگزار می‌کند. ایوان الماس برای نمایش جدیدترین لباس¬ها و ایوان بلور، برای فروشگاه‌های خاص با به‌روزترین برندهای شناخته شده در داخل و خارج است.

ایران مال


شهربازی سرپوشیده و مرکز سرگرمی و تفریحات خانواده با هدف ارائه خدمت به کودکان، نوجوانان و جوانان و فراهم نمودن فرصتی تفریحی برای بهره‌مندی تمامی افراد جامعه، آبنمای موزیکال و دریاچه‌ای با مساحت 15000 مترمربع از جاذبه‌های فوق‌العاده ایران‌مال محسوب می‌شوند.

ایران مال

مجموعه‌ سینمایی با 16 سالن در فاز اول و افزایش آن در فاز توسعه به 40 سالن، با استفاده از روز‌آمدترین فناوری دنیا، نمایش فیلم‌های برتر سینمای ایران و جهان و برگزاری جشنواره‌های سینمایی را امکان‌پذیر می‌نماید.توجه ویژه به ورزش و تندرستی در طراحی و ساخت ایران‌مال مدّ نظر واقع شده است. در بام ایران‌مال، جاده تندرستی به طول 2 کیلومتر ویژه پیاده‌روی، ورزش‌های هوازی و دوچرخه‌سواری، مجموعه استخر روباز و اسپا و سالن‌ های اسکواش ایجاد شده است. استادیوم اسکیت روی یخ با پیست 1800 متری و ظرفیت 500 تماشاگر و مجموعه چندمنظوره ورزشی با امکانات مناسبی برای ورزش تنیس، ورزش‌های سالنی و ورزش‌های جانبازان و معلولان پیش‌بینی شده است.

ایران مال

مرکز مالی بین‌المللی ایران با 40 طبقه در ضلع غربی، در فاز توسعه احداث و با توجه به توسعه منطقه 22 تهران و رشد پیش‌بینی شده اقتصاد کشور، این برج با 300 هزار مترمربع زیربنا و امکانات رفاهی و دسترسی مطابق با استانداردهای بین‌المللی، قلب تجارت ایران و خاورمیانه می‌شود. 
مؤسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین، DMIT، با مجوز وزارت علوم مأموریت دارد مدیران، کارکنان، متخصصان، فروشندگان و تمامی افراد در تمام سطوح دانشی و مهارتی که در بازار بزرگ ایران –ایران‌مال- مشغول به کار می‌شوند را تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار دهد. مدرک پایه برای جذب فروشندگان فروشگاه‌ها کارشناسی و دریافت گواهینامه از این دانشگاه الزامی است. کارکنان حراست، خدمات، پارکینگ، آتش‌نشانی، رانندگان ناوگان حمل و نقل ایران‌مال و راهنمایان داخل مجموعه در این دانشگاه آموزش‌های تخصصی لازم را فرا می‌گیرند.

ایران مال

براساس مطالعات کارشناسی پیش‌بینی می‌شود، نیازهای کالایی، خدماتی، فرهنگی، تفریحی و گردشگری 23 درصد از ساکنان تهران بزرگ در هنگام بهره‌برداری برآورده و روزانه حداقل یک درصد از جمعیت 20 میلیون نفری استان‌های تهران و البرز، یعنی حداقل 200.000 نفر از آن بازدید نمایند، با این امید که این مجموعه بی‌نظیر بتواند روند خروج ارز از کشور را معکوس و موجب تحولات دامنه‌داری در عرصه توزیع، بازاریابی، فروش محصولات ملی و تکریم مردم و گامی در جهت استیفای حقوق مصرف‌کننده و حقوق شهروندی باشد.

ایران مال

این سازه تمدنی، نقطه عطفی در ساخت مجتمع‌های تجاری چندمنظوره، ارتقای تراز مهندسی و فنی کشور بویژه در صنعت ساختمان، آغاز دوره رونق و شکوفایی اقتصاد ایران، ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی کشور و افزایش توان صادراتی و توانمندی شرکت‌های ایرانی در رقابت با رقبای خارجی، توسعه گردشگری، فاصله گرفتن از اتکای اقتصاد ملی به نفت و منابع زیرزمینی و مثبت شدن تراز تجاری کشور است. اشتغال پایدار بیش از 18 هزار نفر به طور مستقیم و 100 هزار نفر به طور غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری، موجب درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتدار اقتصادی و تجاری کشور خواهد شد.