یکی از مبانی تفاخر انسان ها در تمامی دوران‌ها، آراسته بودن روح آن‌ها به مقوله هنر است. هنر زاییده روح جستجوگر انسان‌ها در طول تاریخ است و همیشه از آن به‌ عنوان سمبلی متعالی برای معرفی ابناء بشر یاد می‌شود. این نماد تفاخر در ایرانیان به فراوانی یافت می شود؛ تا آنجا که چنین بر زبان ها جاری است: "هنر نزد ایرانیان است و بس".
در این راستا یکی از هنرهای ماندگار سرزمین ما ایران در طول تاریخ و در سده‌های متوالی هنر- صنعت چوب و مبلمان است و پیشینیان ما اولین استفاده کنندگان از صندلی و مبلمان لقب گرفته‌اند و تاریخ گواهی راستین بر این ادعاست.
در این مرقومه قصد دارم به معرفی کتابی بپردازم که در آن نویسنده، مهندس علی انصاری سعی کرده است از این تاریخ و شکوه و عظمت بگوید. وی کتاب را در سه فصل جمع‌آوری و تالیف نموده و انتشارات مرکز ترجمه و نشر کتاب در سال 1391 مبادرت به چاپ جلد دوم آن نموده است. هدف از نگارش کتاب در مقدمه، بررسی و معرفی تاریخ هنر-صنعت مبلمان ایران در طول تاریخ بیان شده است.


معرفی کتاب نگاهی به صنعت مبلمان ایران

در مقدمه کتاب چنین می‌خوانیم:
سرزمین ایران به گواه تاریخ و شهادت میراث جاوید بازمانده از اعصار کهن، همواره مهر تجلی هنر و شکوه و جلال بوده است. ظرافت و زیبایی آثار هنری حاصل مهارت سرانگشتان سحرآمیز هنرمند ایرانی و ذوق وصف ناپذیر اوست که در همه قرون و اعصار چون ستاره‌ای درخشان بر تارک تاریخ هنر جهان به این دیار، عزت و سرافرازی بخشیده و هنر او همواره زینت‌بخش زندگی بوده است.
فرهنگ و تمدن کهنسال کشور ما، در سنگ نوشته‌ها، افزار زرین، نقوش سکه‌ها، حجاری‌ها، گچبری‌ها و مدارک و آثار مختلف هنری برجای مانده، متجلی است. آثار هر دوره از تاریخ درخشان این مرز و بوم حکایت از آن دارد که نیاکان ما به حفظ آداب و رسوم و سنن پیشینیان پایبند بوده‌اند و به پایندگی آنها پرداخته ‌اند.
در فصل اول کتاب، به سیر تاریخی هنر- صنعت مبلمان ایران در دوران قبل و بعد از اسلام اشاره می‌شود. در فصل دوم، برخی از هنرهای چوبین که فرهنگ و آداب و سنن مردم ایران زمین را تداعی می‌کنند، معرفی شده‌اند و در فصل سوم و پایانی، انواع چوب‌های مورد استفاده در مبلمان و هنرهای مرتبط با چوب معرفی می‌شوند.
مهندس علی انصاری قرن حاضر را قرن دانایی و نشانه دانایی را پرسشگری می‌داند و برای نیل و پاسخ به این پرسشگری به تألیف کتاب حاضر پرداخته است. این کتاب در 126 صفحه سعی کرده است تا بستر مناسبی برای هنرمندان، مدیران، اساتید و دانشجویان فعال در این هنر- صنعت فراهم سازد.