هنر- صنعت مبلمان و دکوراسیون فرهنگی دیرینه و همگام با قافله تمدن بشری دارد. این صنعت، در مقاطع مختلف تاریخ، همگام با پیشرفت ها و جهش های علمی و تکنولوژیک بشر، همواره سعی کرده است ذائقه مخاطبان را با خود همراه کند.
حرکت به سمت علم محوری و تحصیلات دانشگاهی در این عرصه علی رغم پیشینه تاریخی، بسیار نوپا و در حال پیمودن گام‌های ابتدایی است. از این رو آنچه به ذخیره دانشگاهی و پژوهشی ما افزوده می شود، گامی بلند و در خور تآمل است. تولید مستندات علمی همیشه رشد، ماندگاری و تداوم حافظه تاریخی را به همراه دارد و باعث باروری استعداد های دانشجویی با این رویکرد خواهد شد.
در این نوشته قصد دارم یکی از این مستندات علمی- پژوهشی را معرفی نمایم:
کتاب دکو، نگاهی به هنر- صنعت مبلمان که انتشارات راه نوین در 192 صفحه مباردرت به چاپ جلد اول آن نموده است، اثر مهندس علی انصاری یکی از دلسوزان و تأثیرگذاران این هنر-صنعت است که جلد دوم آن نیز با نگاهی متفاوت به چاپ رسیده است.

علی انصاری در دکو


در بخشی از این کتاب می خوانیم:

لازمه ورود به هر عرصه ای اعم از صنعت، تجارت، بانکداری، امور اجتماعی، ورزش و تمامی عرصه های موجود در زندگی امروز، داشتن اطلاعات پایه و سپس مطالعه مستمر، استفاده از مشاوره های علمی و کارشناسی و دقت نظر در جزئی ترین نقاط و نکات آن عرصه و محدوده است.بخش اعظم تجربیاتم در صنعت ساختمان را از پدر ارجمند و بزرگوارم آموخته ام و هنگامی که تصمیم گرفتم وارد عرصه مبمان و دکوراسیون شوم، مطالعه موردی معنی داری انجام دادم.

این مطالعه و تجربه اندوزی ها ابعاد تاریخی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و تجاری داشتند و دارند؛ به این علت که قواعد حاکم بر دنیای کسب وکار، چنین اقتضا می کند؛ یعنی اگر کسی از تاریخچه و گذشته یک صنف  و صنعت اطلاع نداشته باشد، حتما نخواهد توانست وضعیت امروز آن را آسیب شناسی کند، به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرد، فرصت ها و تهدیدهایش را بشناسد و آینده ای برای آن ترسیم کند.
ورودم به دنیای مبلمان و دکوراسیون و مشاهده تولید زیر پله ای یا کارگاهی و دیدن استادکارانی که عمر و جوانی شان را در این هنر – صنعت سپری کرده اند و هیچکدام نمی دانند محصول ذوق، اندیشه و تلاش و تکاپویشان در کدام خانه و یا حتی موزه است. دیدن جوانانی که بدون امنیت شغلی، با کمترین دانش و تخصص و فقط از سر نیاز و ناچاری و اندک مهارت، در کارگاه های تولیدی با ابزار آلات کهنه و قدیمی کار می کردند، دیدن فروشگاه های کوچک و محدودیت در انواع محصولات و کیفیت نامناسب و تمام مسائل موجود این صنف، مرا در صدد یافتن چاره ای و گریزگاهی برای برون رفت از این وضعیت ترغیب می کرد.
همچنین آموخته ام که این قرن، قرن دانایی محوری است و نشانه دانایی، پرسشگری است و امواج متلاطم پرسش هایی که هر یک می تواند و باید پاسخی شایسته داشته باشند، انگیزه اصلی من برای نگارش این کتاب بوده است و البته بخش اعظم این کتاب بویژه بخشی تاریخی- هنری آن، نوعی گردآوری سازماندهی شده است و بخش های دیگر نیز در واقع اطلاعات عمومی بنده است که در رهگذر فعالیت چند ساله در این هنر-صنعت فراهم آمده است.
این کتاب در دو بخش تاریخ هنر مبلمان و وضعیت امروز صنعت مبلمان کشور تنظیم شده است. در بخش تاریخ هنر، دانشجویان و علاقمندان این هنر-صنعت به مقوله هایی چون تعریف هنر، تعریف واژگان مرتبط با این صنعت، نگاه تاریخی و اساطیری به این هنر- صنعتت و بررسی و واکاوی انواع سبک های هنری مبلمان آشنا می‌شوند.
در بخش دوم کتاب، نمای عمومی صنعت چوب و مبلمان، مستندات تولید و صادرات، صنعت مبلمان در بازار های جهانی، توجه به مراکز مدرن تولید و ... مورد توجه و پژوهش قرار گرفته است. بررسی سبک‌هایی چون پاپ آرت، لویی شانزدهم، ریجنسی و... از بخش های جذاب این کتاب محسوب می شود.

علی انصاری در دکو


بررسی نوع نگاه و زندگی این نویسنده کارآفرین مطرح بخش مبلمان و دکوراسیون می تواند مفید و راهگشا باشد که به بخشی از آن اشاره می کنم.
علی انصاری مرد نام آشنای صنعت مبلمان و دکوراسیون، تغییر در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی را دستمایه فعالیت های خویش قرار داده است. نگاه بلند وی از سال های ابتدایی تحصیل و انتخاب رشته اقتصاد در دوران دبیرستان نمایان شد؛ آنجا که آموخت که برای بهترین بودن، باید زندگی تمام ایرانیان را به سوی توسعه سوق داد.
 ساماندهی کسب و کار و ایجاد شبکه های توزیع در صنایع پایین دستی از طریق ساختن بازارهای مبل شماره 1 و2 و 3 و ایجاد بازار موبایل در خیابان حافظ از این رو است.
همچنین ایجاد شبکه مالی متمرکز برای ساماندهی فعالیت های اقتصادی، در تأسیس بانک تات که پس از چندی به بانک آینده تغییر کرد، نمایان شد و ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی رشته طراحی مبلمان و دکوراسیون، آموزش نیروی انسانی کارآمد را هدف قرار داده است. رویکر انصاری به ورزش و امور خیریه عام المنفعه، نشان از احساس مسئولیت و فعالیت های اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه توسط ایشان دارد.
نویسنده کتاب، این اثر را به تلاش گران عرصه تولید، اندیشمندان عرصه تفکر و دوستداران توسعه و پیشرفت ایران تقدیم کرده است.