در گفت و گو با رییس کمیسیون علمی - آموزشی انجمن صنفی مبل استان تهران تشریح شد:
گروه شهری - به پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران و با همکاری دانشگاه پیام نور، رشته طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی برای نخستین بار در کشور در مقطع کارشناسی دایر می شود. در سالی که به سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری شده است نخستین جرقه های ایجاد این رشته پس از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی دکور 2008 در تیر ماه جاری زده شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند از جمله ضعف های اساسی در صنعت مبلمان در کشور ما عدم دانش فنی و فقدان کارشناسان دانش آموخته دانشگاهی است؛ موضوعی که تاکنون دانشگاه های ما به آن نپرداخته اند. با دانشگاه علمی - کاربردی نیز برای دوره های کاردانی این رشته رایزنی شده است.

مهندس علی انصاری که اخیرا ریاست این انجمن را بر عهده گرفته توانسته است با طرح نظراتی نو و بدیع همچون برپایی کنفرانس دکو 2008، طرح راه اندازی موزه ملی مبل و در حال حاضر نیز راه اندازی رشته دانشگاهی طراحی مبلمان، حرکت جدیدی را در این صنعت به وجود آورد. در زمینه راه اندازی این رشته دانشگاهی گفت وگویی را با آقای دکتر فاضل لاریجانی ریاست کمیسیون علمی و آموزشی انجمن صنفی مبل استان تهران انجام داده ایم که در ادامه می آید:

آقای لاریجانی خوشبختانه مدتی است که اخبار خوبی از انجمن صنفی در جامعه منعکس می شود. یکی از این اخبار که به تازگی در مورد آن شنیده ایم راه اندازی و ایجاد رشته طراحی و دکوراسیون برای نخستین بار در کشور است. ممکن است در این خصوص توضیحاتی را برای خوانندگان ما بدهید؟
صنف صعنت مبلمان در کشور دارای سابقه و جایگاه دیرینه است. اما معتقدیم این جایگاه در روزگار فعلی در شان کشور ما نیست و لذا باید در سطح بین المللی جایگاه بالاتر و والاتر پیدا کنیم. به همین منظور بنا داریم برای رسیدن و دستیابی به این جایگاه نیازمند حرکت علمی و ملی هستیم. ما با داشتن نیروهای پرتوان و استعدادهای جوان در کشور که امیدهای آینده ایران هستند باید جایگاه مناسبی را کسب کنیم. اگر ما در زمینه های علمی مختلف در دنیا افتخاراتی برای کشور به دست آورده ایم، مطمئنا با داشتن نیروهای مستعد می توانیم در عرصه های دیگر نیز افتخارآفرین باشیم. لذا در همین راستا کمیسیون علمی و آموزشی انجمن که متشکل از تعدادی از استادان خبره دانشگاهی است پس از بحث و بررسی به منظور ایجاد تحول در این صنعت پیشنهاد ایجاد رشته دانشگاهی طراحی مبلمان و دکوراسیون را مطرح کردند که در این زمینه مذاکراتی با دانشگاه پیام نور آغاز که خوشبختانه در این خصوص تفاهم و توافقات مناسبی در جهت راه اندازی این دوره ها مهیا شد و امیدواریم در آینده نزدیک نیز شاهد پذیرش دانشجو در این رشته باشیم.


به نظر شما راه اندازی این رشته تا چه حد به توان علمی و صنعتی ما در صنعت مبلمان کمک می کند.
جهانی بودن، دانش محور و مبتنی بر رقابت از ویژگی های اقتصاد نوین، است. رشد و شکوفایی اقتصادی و نیز در هر عرصه از صنعت، نیازمند به نوآوری و خلاقیت است. از این رو برای افزایش ظرفیت های نوآوری و رشد و خلاقیت ها ناگزیر باید به ارتقای سطح آموزش های دانشگاهی و حرفه ای در رشته های مختلف صنعتی پرداخت. از سوی دیگر زیربنای هر حرکت اصولی و درست در جامعه، مطالعه علمی در زمینه رشد و توسعه آن است. بنابراین یکی از اقدامات لازم در این صنعت ارتقای دانش آکادمیک برای فعالان اقتصادی در این صنف است و می توان گفت یکی از بنیادی ترین کارهای هر صنعت، داشتن خلاقیت و نوآوری در آن رشته است. لذا باید عرض کنم نوآوری از ذهن خلاق افراد برمی خیزد و لازمه بروز این خلاقیت ها، آموزش آکادمیک و دانشگاهی است که لازمه شکوفایی، نوآوری و خلاقیت در صنعت است.

نوآوری ها را در کجا باید جست وجو کرد؟
 مسلم است که نوآوری ها از استعدادهای درون جامعه برمی خیزد. ما برای پرورش و باروری این استعدادها نیازمند آموزش دانشگاهی هستیم. لذا اگر بخواهیم در این هنر صنعت در سطح جهانی به جایگاه مطلوبی برسیم باید به صورت علمی و حرفه ای عمل کنیم به عبارتی تلفیق (علم نوین با تجربه سنتی.)

آقای لاریجانی به عنوان سوال آخر: پذیرش دانشجو در این رشته به چه نحو صورت خواهد گرفت؟
پذیرش دانشجو بر اساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق کنکور سراسری در قالب طرح فراگیر صورت خواهد گرفت. داوطلبان این رشته پس از احراز رتبه علمی ، بر اساس ضوابط و توانمندی های مورد نظر انجمن گزینش و نهایتا انتخاب خواهند شد. لذا ما امیدواریم با ورود نیروهای تحصیل کرده و دانشگاهی به رشته های مرتبط با صنعت مبلمان حرکت جدیدی در کشور ایجاد شود. البته مطمئنیم که این حرکت ما الگویی خواهد شد تا سایر صنوف موجود در کشور نیز برای حضور در صحنه های جهانی به مراکز علمی و دانشگاهی متوسل شده و زمینه آموزش و همچنین جذب نیروهای تحصیل کرده دانشگاه ها را فراهم کنیم.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 1617 به تاریخ 23/6/87، صفحه 22